stallatlas

Alla inlägg under juni 2010

Av Pia o Jörgen - 30 juni 2010 16:23

   Tänk vad ett lite tack kan värma. Inte för att vi har det särskilt kallt just idag. Men vi fick i barometern se detta på morgonen. Eller rättare sagt grannen Lotta hade klippt ut det och givit notisen till Pia. Kul jätte kul. Det är sådana här små tack som man lever på så länge. Själv fick jag ju också en släng av sleven. Nu har jag ju inte direkt ridit in Tequila. Jag fick roa mig med att springa vid sidan om då Pia skulle sitta upp första gångerna för att det inte skulle bli några avåkningar. ;-)


  

Då får vi bara tacka tillbaka Tequila och Familjen Johannesson och lycka till med ridningen i fortsättningen.

Ikväll är det dags att avsluta hopplektionerna för den här veckan nu har vi hoppat två dagar och idag är det bana som gäller. Första dagen var vi inte kompisar freja och jag men nu är vi det och igår gick det kalas så nu får vi se hur det går men banhoppningen ;-)



Så får vi se om vi sitter kvar i sadeln. Har ju redan åkt av en häst i morse innan jobbet då jag red triton men det är en annan historia.  

Av Pia o Jörgen - 29 juni 2010 16:56

Nu är det nära både semester och ridhuset ska färdigställas. I morse begav vi oss Pia och jag till skanskas grustag i rockneby för att titta på vilket material som man ska ha i ridhuset. Var det varmt eller varmt? Kändes som man kommit till öknen. Solen stekte och det dammade som tur var så var det en lätt bris annars hade man blivit kokt. Sand och stenmjöl hur svårt kan det vara igentligen. Vi pratade med de ansvariga och de sa det enklast är nog att ni kör in på området och klämmer och känner på stenmjölet och tar med lite hem och funderar. Sagt och gjort så begav vi oss in på området och leta bland högarna.


Nu har vi tagit med oss 4 plastpåsar med material hem så får vi se vad det blir men jag skulle tro att det lutar åt stenmjöl 0/8 och kanske lite finare material att blanda med.


Jag får väl återkomma med vad vi ska ha för nåt i ridbanan.


By the way idag har vi varit gift i 8 år     men det blir nog inte så mycket firande då vi båda ska rida lektion på ridklubben. Pia rider först dressyr lektion för att sedan rida hopplektion. Jag kommer bara rida hopplektionen. Red även igår hopplektion och då var vi inte riktigt överens jag och Freja men jag hoppas att vi är bättre kompisar idag.



Det min lilla hustru inte vet är att våra föräldrar kommer in och ska överraska oss med jordgubbstårta! Så idag kör jag sallad till middag så man kan äta upp sig efter ridningen på mammas tårta . Mums


//Jörgen

Bild från huntingen på KBF 24/6 veckan.  

Av Pia o Jörgen - 18 juni 2010 15:47

  


Hur söt får man vara. Vårt senaste tillskott till familjen "lillan" har inte fått nåt namn ännu men vi måste väl snart hitta ett namn för hon är ju helt underbar. Då mamman dog och vi fick agera mamma första dygnen så är hon väldigt orädd och kommer fram så fort man kommer ut i hagen eller boxen. Så nu försöker jag besöka henne varje kväll så hon fortsätter att vara så här underbar.


Kom gärna med förslag på namn på den lilla tösen. Mamma hette birigtt och hade Rolls Royce stam eller om det var pappan. Får kolla med pia för säkerhet skull hur som helst så är hon underbar.

  


Jögge


Av Pia o Jörgen - 18 juni 2010 14:36

Nu är mitt nya garage på 1056 kvadratmeter klart. Jippe. Nja det bidde inget garage det blev ett ridhus   


Så här såg det ut innan vi började.


  


Det 15 april och den 15 juni ser det ut så här.


  


Och jag som hade tänkt ställa in min lilla röda bil i garaget


  


Men det blir ingeting med det. Nu ska det in en massa stenmjöl och sedan ska det på ett antal kubikmeter sand. Sen är det dags för mig att börja bygga sarg. Sen kan dem in och rida plus att jag får faktiskt rum men traktornerna och lite annat i slutet av hallen. Så inga fler vintrar då jag måste skotta ridbana i tid och otid. Nu åker jag på att skotta vägen istället vilket förhoppningsvis blir enklare.


Så nu längtar jag efter semestern så jag kan börja snickra sarg och annat som måste fixas i hallen.


//Jögge.

Av Pia o Jörgen - 12 juni 2010 09:52

Det var ju roligt att vi äntligen fick ett nytt föl i onsdags men tyvärr så dog stoet på eftermiddagen. Så då stod vi där med ett litet nyfött föl och ingen mamma till henne. Usch vad jobbigt. Som tur var Mia F här just när det hände och hjälpte oss att jaga vetrinär och få tag i dem som hämtar död djur. Som tur var hade vi ju ett sto med ett föl som är ca 5 veckor så vi försökte få fölet att dia på henne och det gick väl hyfsat men hon var ju inte glad åt det hela. Så då var det till att försöka med mjölk ersättning. Men det kunde vi glömma jag tänker inte äta ur nog jäkl... flaska sa fölet. Så det blev till att jaga ammajouren. Så torsdag natt så fick pia vaka i stallet och gå upp varannan timme och hålla i Angel så fölet fick dia  lite på henne. På torsdagen fick vi tag i en stor häst på norra öland som förlorat sitt föl för 2-3 veckor sedan. Så iväg och hämta denna jätte häst. Som var snäll men inte så intresserad av fölet. Så ny natt med vaka och nu fick både jag och pia vaka då vi var tvunga att se till att stoet inte bet eller sparkade den lilla då hon diade. Usch bara tråkigheter inget sto som vill ha fölet och ingen sömn. Men så ringde en av pias bekanta och sa att det var en islänning som förlorat sitt föl på fredag morgonen och fanns i blomstermåla. Så kolla med vetrinären om man kunde byta sto igen och det kunde man då stona inte ville ha fölet. Så strax efter 15 i fredags så kommer jessica men en helt underbar islänning som tog till sig fölet direkt. Vi ledde in henne i boxen och 5 minuter senare så var det hennes sto. Yes vilken lycka att äntligen hittat en mamma som ville ha det lilla fölet. Så nu håller vi tummarna att vårat lilla yrväder slipper mera tråkigtheter.


 Tack alla ni som hjälpt oss med att leta sto och extra stort tack till Jessica och stoet Gjola.



Tack Mia Faltin och tack Lotta och Micke som är helt underbara grannar som ställer upp i vått och torrt och våra föräldrar och alla ni som hjälpt till ni vet inte hur mycket ni betyder för oss.


Efter regn kommer det solsken. Bara man väntar och tror på det.   


Mera bilder kommer ut på bloggen under helgen.


//Jögge.  

Av Pia o Jörgen - 9 juni 2010 14:25

Så kom hon äntligen till världen vårt nya lilla föl klockan 8.30 idag 9 juni 2010 så var det dags att lämna mamma "birgitt"s mage. Så vitt jag kunde se så var det en lite tös. Själv satt jag i köket och försökte hjälpa en kund via remote access på svenska kyrkan som hade strul med sin vpn uppkoppling, då Pia kommer rusande genom trädgården med en häst i släptåg och skriker att kom ut direkt. Skit! tänkte jag nu har det hänt nåt otäckt så jag fick be kunden om ursäkt och be få ringa upp henne igen. På med skorna och springa ut i stallet. Pia hade slängt ifrån sig hästens sadel på gårdsplanen och slängt in hästen i en box och var ute i hagen på baksidan av ladan.


Och där står Birgitt och slickar på sitt lilla nyfödda föl   



Ibland kan man behöva lite stöd då man är ett litet föl och har svårt att ta sig upp på sina vingliga ben.



Oops hon var en långbent lite tös som behövde en hel del stöd första kvarten. Men när jag kommer hem i eftermiddag lär hon redan rusa om kring och hoppa i hagen om hon nu inte ligger och sover hos sin mamma.


Återkommer med uppdateringar framåt kvällen.


//Jögge.     

Av Pia o Jörgen - 8 juni 2010 22:49

När jag kom hem ikväll var jag otroligt sugen på rabarberpaj. Sån tur att jag köpte nästan ett kilo rabarber i affären. 12.80 kronor kilot från tyskland.


Men hur var det jag gjorde mina pajer förra sommaren. En tur på googel gav mig några uppslag men nej inte riktigt mitt recept så jag hittade på följande recept.


2 pajer en rabarber och en äppel/rabarber.


800 gram rabarber och 3 små äpplen.

300 gram smält smör. Här kunde jag nog tagit mindre smör.

2,5 dl vetemjöl

3 dl havregryn

4 dl fiber havregryn "kan bytas mot vanliga"

3 dl socker "hade räckt med 1,5 dl"

1 tsk vaniljsocker


Blanda alla torrvarorna och smält sedan smöret och blanda allting till en smuldeg.

Skär rabarber och äppel i lagom bitar och lägg i botten på pajformen. Täck med smuldegen och in i ugnen i 200 grader i ca 25-35 minuter. Ska ha en lagom gyllenbrun färg. Prova gärna med en tandpetare om du är osäker.


I äppel/rabarberpajen hade jag även lite kanel.




Så här ser dom ut innan dem har gräddats.


Dem blev lite väl söta för min smak så nästa gång kommer jag köra på 1-1,5 dl socker vilket borde räcka.


//Jörgen     

Av Pia o Jörgen - 8 juni 2010 22:23

Nu har vi kommit igång med bygget av ridhushallen och dem har varit riktigt duktiga att byggahallen killarna från Borga.


Från och med idag kan ni följa hallbygget i detalj.


Igår kväll grävde vi ned el och vattenkablar när regnet stod som spön i baken.

Men det ska bli skönt att slippa springa med vatten till hagarna när det blir klart.


Nu får vi hoppas att vädret håller i sig så att vi kan få färdigt hallen lagom till midsommar   



Här ser ni när vi började. Vilken tur man slapp gräva allt det här för hand.


     


Synd jag inte tog några bilder på hur det såg ut då regnet öste ned.


Nu säger dem på tv att det kommer in ett nytt regnväder imorgon eftermiddag.  Och regnet i söder fortsätter upp över landet...... Jaha då hinner man inte göra nåt extra imorgon kväll heller.



Ovido - Quiz & Flashcards