stallatlas

Alla inlägg under april 2012

Av Pia o Jörgen - 21 april 2012 11:08

Förra helgen så var jag tvungen att bygga en ny boxdörr ute i ladan till en av unghästarna då jag användt den gamla dörren för att bygga en dörr ut mot baksidan där unghästarna går. Hustrun bad mig nämligen att sätta upp mellan väggen i den stora boxen där ett par av småttingarna har delat utrymme under vintern. Men nu är dem så stora så dem behöver ha egna rum... boxar. Sagt och gjort så fick jag väggen på plats rätt så hyfsat men sen började jag leta efter boxdörren och kom på efter ett tag att den använde jag ju som dörr till baksida förra sommaren.


Likt Åsa Nisse letade jag runt lite i ladan och hittade en gammal boxväg som jag började demontera för att återanvända. Ekonimisk och ekologisk som man är så brinner jag för att återanvända saker och ting och nu fick jag ju chansen. Tyvärr tog det ju ett tag innan jag var klar så klockan hann bli rätt sent innan jag var klar med boxdörren. Så när jag väl skulle sätta den på plats så hade jag ju glömt bort att jag inte hade gångjärn eller boxlås hemma.


Så vad skulle Åsa Nisse gjort. Jo han skulle ha tillverkat ett eget lås. Sagt och gjort hämta svetsen och leta reda på lite skrot som man har sparat. Det fick bli ett enkelt skjutlås med spärr så att hästarna inte kan öppna boxarna själva.


Ett par gamla muttrar som blev över då vi byggde ridhuset samt ett spikbleck samt ett rörstump som blivit över då jag tillverkade galler och några bultar så har man snart gjort sig ett skjutlås.


Så här blev resultatet. Helt ok samt billigt och miljövänligt då jag inte köpte nåt billigt lås från kina.


Här ser ni även lita andra roliga saker jag tillverkat från gamla hästskor och lite järn.

Jag kan rekommendera er alla hemmafixare att en svets både roligt och nyttigt att ha. Man kan laga gamla bilars avgasrör samt tillverka prylar till stallet.


Nu ska bara låset lackas i svart så ser det lite trevligare ut och nästa projekt blir väl att måla boxarna.


               


Ha en trevlig helg mina vänner. //Åsa Nisse.


Ps. Än har inte hästarna lyckats öppna låset.

Av Pia o Jörgen - 6 april 2012 15:15

Idag har det varit träning för Hans-Olof Ottosson A-tränare som håller hoppningar hemma hos oss på Stall Atlas var 3-4 vecka.


Det var riktigt kul att se alla hoppa idag för dem var så duktiga både hästar och ryttare och hans olof är duktigt på bra markarbets övningar.


Första gruppen med Emma , Maja och Pia började med en hel del markarbeten och dem fick en lektion i konsten att rida för sisten och ha en stadig hand. Majas ponny blev riktigt fin efter markarbetet och blev riktigt fin då dem senare hoppade. Både Stjärna och Femme som Emma och Pia red var riktigt på gång då det blev dags för hoppning och jag kommer senare publicera lite filmer från hoppningen.


Grupp två var Frida, Viktoria och Pia. Även den här gruppen var riktigt duktiga. Här har ni lite bilder från hoppningen idag.

 

Patrik och Hans-Olof testar ett nytt bett till Majas ponny.


       


   


                 

Ovido - Quiz & Flashcards