stallatlas

Alla inlägg under augusti 2010

Av Pia o Jörgen - 26 augusti 2010 00:03

Big boys big toys! Som dem säger over there.


Nu är det inte mycket kvar att göra innan det är dags att så runt ridhuset. I förra veckan så var Fredrik här och körde tillbaka en del av jorden som vi schaktade bort då vi sänkte marken för att bygga ridhuset. En sån här maskin skulle man ha hemma på gården gissa om det helt plötsligt hade varit kul att skotta snö på vintern ;-)



Här snackar vi kraft och volym. 5 kubik i skopan. Men det är en hel del jobb kvar innan allt är klart och direkt gratis är det ju inte heller. Det var synd man inte fick ratta maskinen själv. Nej en annan får hålla till godo med den gamla ford 4000 från 71. Den ser inte mycket ut för världen och läcker olja men den startar i alla väder. Men skulle jag kört ut jorden men den gamla traktorn hade jag nog fortfarande hållt på.


  


     

Av Pia o Jörgen - 25 augusti 2010 23:42

Nu var det ett bra tag sedan jag skrev nåt på bloggen men nu är det dags att försöka råda bot på detta. Igår kväll var jag hemma hos mor och far och servade båda våra bilar. Pappsen och jag började med att byta olja och filter på den lilla micra. Min lilla pärla fyller 12 år i år men hon börjar bli lite rostig i kanterna men går otroligt bra och är både enkel att serva och underhålla.



Så efter att vi börjat släppa ut oljan ur micran gick vi in till mamsen och fick varma mackor och goda bullar. Mums.   


  


När vi väl var klara med Micran åkte jag till Aledal och byte bil med pia för att fixa oljan på passaten. Det var då det började ta tid. Inte nog med att det är otroligt mycket knöligare att bara hissa upp passaten. När man sedan ska försöka få bort skydds plåten som sitter under motor så förstår man varför det är så jäkla dyrt att serva den på verkstaden. Hur i helsike kan man ens komma på ide att ha 4 sorters olika skruvar för att hålla fast plast plåtarna under motorn???? Hade man en massa skruvar över eller tänkte man bara man skulle jävlas med oss som vill kunna sköta servicen själva av bilen. Nu är det gjort i alla fall så nu klarar vi oss ett år igen innan det är dags igen. Fast innan dess så är det dags för besiktning av bilarna och då passatens bromsar bak har strulat en del så är det väl dags att byta dessa innan besiktningen så fram med plånboken och köpa nya klossar och skivor. Jätte kul ..... Men det berättar jag om en annan dag. ;-)  //Jörgen

Ovido - Quiz & Flashcards