stallatlas

Alla inlägg under mars 2013

Av Pia o Jörgen - 2 mars 2013 22:46


Efter morgonens stalljour här hemma på Stall Atlas var det dags att åka till Sikehamn på Öland för att gå på unghäst clinic hos Stall Ninni Svennson. www.stallaninnisvensson.se Pia jobbade så jag plockade med mig systemkamera och videokamera så jag kunde dokumentera det hela så även Pia fick ta del av programmet. Det började 13.00 och skulle hålla på till ungefär 17.00 så det blev lite halvstressigt att hinna fodra hästarna här hemma plus hinna slänga i sig lite mat själv också.


På programmet stod följande.


Målet med clinicen är att du ska få Jens syn på hållbar träning som utvecklar hästen och bygger upp muskelstyrkan.

Hur förvaltar vi dagens talangfulla hästar?

Hur utbildar vi dem?

Hur gör vi dem hållbara samtidigt som utvecklingen från lätt till svår klass fortskrider?


Det började med att Jens red två unghästar och pratade en hel del om vad man bör tänka på och att aldrig bråka med hästen utan hela tiden ta det lugnt och inte stressa upp sig även om hästen blir stressad. Det är ju trots allt ett flykt djur.


Efter första biten av clinicen så var det dags för 2 hoppgrupper med där bland annat Mats Torstensson red 2 unghästar.


En riktigt kul föreläsning av Jens som visade hur viktigt det är med att behålla lugnet runt unghästar eller rättare sagt runt hästar över lag. Eller hur svårt kan det var som han sa.


Så nu är det väl bara att ta till sig hans tips och se till att våra unghästar kan ta mig upp till 1.60 hoppning vad det lider ;-)


Men imorgon kör vi först Vasaloppsspinning på Nordicclub sen på eftermiddagen ska jag och Femme köra lite hoppning ihop med Petra och Cupido.


Här ett klipp från dagens föreläsning.


Här är lite bilder från hoppningen tyvärr hade jag bara det lilla objektivet med mig.


    

Mats Torstensson

   

Ovido - Quiz & Flashcards